Waarom ben jij op zondagavond al met je hoofd bij je werk?

Ben jij manager van een project of een team? En merk je dat je op zondagavond in je hoofd al vaak druk bezig bent met de dag van morgen?
Loop je denkbeeldige lijstjes af met taken die je morgen echt niet mag vergeten?

 

Of lig je wakker in bed, denkend aan het  verwachte lastige gesprek dat je morgen moet gaan voeren met die ene lastige werknemer?Hierdoor is jouw zondagavond misschien niet zoals je wenst dat die is. Je wilt bijvoorbeeld ontspannen Netflix kijken, maar voelt je onrustig waardoor je de film niet goed volgt en het enthousiasme van je partner niet deel: “Wat ben je afwezig! Gezellig hoor”….  Als afleiding voor de ‘drukte die zich in je hoofd afspeelt’  kan je je voornemen om gezond te eten niet vasthouden en als snel zit je met een bak chips of M&M’s  op schoot. Moe en volgegeten met ongezond snoep ga je naar bed, waar je vervolgens niet de partner bent die je zou willen zijn…

Deze ongezonde stresssituatie komt helaas bij heel veel (jonge) managers voor. Niet zo gek, blijkt uit een onderzoek een onderzoek van het CBS (sociaal economische trends 2017 april / Harry Bierings). Dit onderzoek maakt duidelijk dat manager de hoogste werkdruk ervaren (op koks, artsen en juristen na).  Daarbij toont dit onderzoek aan dat managers ervaren dat ze niet alleen moeilijke of complexe taken moeten uitvoeren, maar met name heel veel taken moeten uitvoeren.

Wat kan je doen?

Het is belangrijk om je te beseffen dat je zelf veel invloed hebt op de manier waarop je jouw dag beleeft, zowel in je vrije tijd als op je werk. Twee begrippen, hoe serieus en saai ze ook klinken, zijn van groot belang. Ten eerste structuur, oftewel: “In welk stramien wordt wat wanneer gedaan en door wie?” Ten tweede: zelfdiscipline, Het vermogen dat je bezit om je aan jezelf opgelegde gedragsregels te houden.

Hieronder worden 4 concrete tips geboden die jouw helpen om op zondagavond ontspannen naar bed te kunnen gaan en pas op maandagochtend je werkweek te beginnen. Per tip wordt kort uitgelegd hoe structuur en zelfdiscipline van invloed zijn.

Tip 1:    Sluit je werkweek op je werk af

Richt op je werk een structuur in die ervoor zorgt dat je elke vrijdagmiddag tijd hebt om je werk af te sluiten. Dit kan een eenvoudig blokkade in je agenda zijn van 15:00 tot einde werkdag. Zelfdiscipline-tip: zet je e-mailprogramma offline en indien mogelijk je telefoon uit. Met jezelf maak je bijvoorbeeld de volgende afspraak: 1500-1600 een overzicht maken van alle openstaande taken en per taak de eerstvolgende concrete actie opschrijven. (overigens raden we voor timemanagement de methode van David Allen aan beschreven in zijn boek Getting things done) 1600-1700 onder het genot van een drankje en een paar bitterballen met het team de werkweek evalueren.

Deze structuur samen met de discipline om hierin te volharden zorgen ervoor dat je de meeste van de taken die je normaliter in je hoofd zou hebben, nu via je handen aan het papier hebt toevertrouwd. Dat geeft een gerust gevoel.

Tip 2:    Sluit je af voor ‘werk-prikkels’ in het weekend

Heeft het nut om in het weekend te reageren op e-mails? Moet je écht voor je werk bellen in je vrije tijd? Welk werk kan écht niet wachten tot morgen? In de praktijk zijn er maar heel weinig taken die niet tot maandag kunnen wachten, toch?

Eerst richt je je structuur in: zorg ervoor dat je geen werk-email ontvangt op je telefoon en op je privé computer. En mogelijk wil je twee telefoons: werk en privé kan je dan scheiden. Zijn er nog andere prikkels? Denk aan werk-whatsapp-groepen en dergelijke, hoe richt jij jouw structuur zo in, zodat die prikkels jou niet bereiken, tenzij je het toestaat?

De vervolgstap is het gedisciplineerd uitvoeren van de structuur die je hebt opgezet. Ga je op  vrijdag naar huis? Dan gaat de werktelefoon dus uit. Hoef je niet te werken dit weekend? Dan blijft de laptop dus op het werk (of in je werktas als je die maandag nodig hebt)

Kortom: de structuur is erop gericht de werk-prikkels weg te houden in je weekend, je zelfdiscipline zorgt ervoor dat de prikkels wegblijven.

Tip 3:    “Alcohol en suiker op zaterdag”

Ik ga er even vanuit dat je geen alcoholist bent, maar dat je er wel af en toe behoefte aan hebt een paar wijntjes of biertjes te drinken. Het nadeel van alcohol is onder andere dat je er licht van slaapt. Heb je al wat zorgen, dan wordt de nachtrust er door het gebruik van alcohol niet beter op… Hetzelfde effect (licht slapen / wakker liggen) ervaren sommige mensen door het eten van suikers en kleurstoffen.

Ook hier geldt: eerst de goede structuur inrichten. Als stelregel zou je kunnen zeggen dat suikers en alcohol voor de vrijdag of zaterdag zijn. Op zondag zou je beter wat kunnen matigen, hoe verleidelijk die middagborrel ook is.

Zelfdiscipline behouden is hierbij soms wat moeilijk. Overleg je goede voornemen met je partner en bespreek hoe je elkaar hier scherp op kan houden.

Tip 4:    Moet je toch iets voor je werk doen, doe het ’s ochtends

En als je nu toch iets moet doen in het weekend voor je werk? Soms komt dat natuurlijk voor. Soms is er werk dat écht af moet. Dit kan het voorbereiden van de komst van een sollicitant op maandagochtend zijn, het doorrekenen van een lastige business-case of iets eenvoudigers als het inpakken van je reistas omdat je maandagochtend naar het vliegveld moet. De tip is om, als je dit echt moet doen, dit in de ochtend te doen. Doe je deze werktaken op zondagavond, dan ga je naar bed met je werk in je hoofd. Richt voor jezelf een tijdblok in je weekend waarop je deze taken kan doen en verplicht jezelf om buiten dat tijdblok niet met je werk bezig te zijn. Ga na deze werktaak iets doen met vrienden of familie, zodat je andere prikkels krijgt en je werkgedachten naar de achtergrond verdwijnen.

En nu?

De 4 hierboven genoemde tips kunnen jou inspireren om je zondag zo in te richten (structuur) dat je de afspraken die je stilzwijgend met jezelf hebt gemaakt gaat nakomen (zelfdiscipline). Hierdoor is de zondagavond nog een echt onderdeel van het weekend in plaats van een verkapte aanloop naar de werkweek.

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie op dit artikel. Concreet wil ik je twee vragen stellen:

  1. Welke twee dingen ga jij anders doen, zodat jouw zondagavond weer een stressvrije leuke avond wordt?
  2. Welke tip heb jij voor andere, zodat zij hun werkzorgen minder meenemen naar het weekend?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Walstraat 29
    5371 AL Ravenstein
    +31 6 21 21 05 61

  • info@qiezel.nl
    www.qiezel.nl

  • KvK 58157875
    IBAN NL 07 KNAB 0255439288

@2018 www.qiezel.nl Designed by AM Design - Build by Trigona webdesign

Chat openen
1
Waarmee kan ik je helpen?
Heb je een vraag over coaching bij stress en burn-out? Stel deze direct...